Com es juga

Components del joc

  • 1 rei
  • 10 kubbars
  • 6 bastons

Preparació

Es delimita la zona de joc: un rectangle de dimensions 5 x 10 metres.

Al mig del camp, en el punt on es tallen les dues diagonals, es col.loca el rei. Es delimiten així dos territoris que van des del costat del rectangle de 5 metres fins a la paral.lela que passa pel rei.

Cada equip col.loca 5 kubbars al fons del seu territori, en la línia que uneix les dues estaques del fons del seu territori. La distància entre kubbars ha de ser més o menys igual i han d’estar a un mínim d’un bastó de les estaques que delimiten el camp.

Aquesta línia entre estaques defineix la zona de llançament de cada equip, que no pot sobrepassar mai les estaques pels costats. És a dir, la zona de llançament està situada al fons del territori d’un equip, per darrera els kubbars, i delimitada per la prolongació imaginària de les línies que delimiten el camp pels costats.

Tria de l’equip inicial

Dos jugadors, un de cada equip, llançaran un bastó alhora des de les respectives zones de llançament. Qui l’acosti més al rei, sense tocar-lo, començarà.

Dinàmica del joc

L’objectiu del joc és tombar el rei. Però per a poder atacar el rei cal primer netejar de kubbars el camp contrari. Un cop el camp contrari no té cap kubbar, es pot tombar el rei. Si algún equip tomba el rei abans d’hora, perd el partit.

L’equip inicial (A) començarà llançant els 6 bastons contra els kubbars situats al final del territori de l’equip B. A continuació l’equip B llançarà els kubbars tombats al territori de l’equip A, que s’anomenaran a partir d’ara kubbars de camp. L’equip A aixecarà els kubbars de camp llançats per l’equip B en el punt on han caigut i llavors serà el torn de llançar els bastons de l’equip B.

L’equip B haurà de tombar primer els kubbars de camp i després podrà tombar els kubbars del final del territori contrari. L’equip A llançarà els kubbars al territori contrari i l’equip B aixecarà els kubbars. Aquest procés s’anirà repetint fins que un equip hagi tombat tots els kubbars del territori contrari i pugui tombar el rei.

Regles de llançament

Els bastons i els kubbars s’han de llançar amb el braç recte cap avall, mai aixecant el braç amunt o cap al costat, amb un moviment pendular. Els bastons, a més, s’han de llançar rectes, sense fer molinet. Els kubbars, per contra, es poden llançar horitzontals respecte el terra.

Un kubbar llançat s’haurà d’aixecar en el lloc on ha caigut, fent servir el costat del quadrat que li serveix de base com a frontissa per a aixecar-lo. Com que pot tenir dues bases, es pot aixecar cap un costat o cap a l’altre.

Quan es llança un kubbar aquest ha de caure en el territori contrari. Si a l’aixecar-lo la base del kubbar no pot quedar situada dins del territori contrari (sense sobrepassar les línies que el delimiten) el llançament no serà vàlid. El llançador tindrà una segona oportunitat, que es realitzarà quan no quedin més kubbars per llançar. Si tampoc el situa dins del territori, l’equip contrari el podrà situar on vulgui del seu territori, però mai a una distància inferior a un bastó del rei.

Al llançar un kubbar es poden moure els altres kubbars de camp. Serà quan s’hagin llançat tots els kubbars que aquests s’aixecaran en el punt on hagin caigut. Els kubbars del final del territori contràri que siguin tombats durant el llançament de kubbars es tornaran a col.locar on estaven abans de ser tombats.

Durant el llançament de bastons, no es mourà cap peça fins que no s’hagin llançat els 6 bastons. La única excepció és el tombament d’un kubbar del final abans d’haver tombar tots els kubbars de camp. En aquest cas, el kubbar del final tombat s’aixecarà immediatament.

Cada equip és lliure de distribuïr els bastons i kubbars entre els seus jugadors de la forma que més li convingui.

Cada jugador llançarà els bastons i els kubbars des de la seva zona de llançament. Ara bé, si en algun moment un equip no tomba tots els kubbars de camp del territori contrari, l’equip contrari podrà avançar-se per a llançar els bastons fins a la línia paral.lela amb la seva zona de llançament i que passi pel kubbar de camp més avançat dins del seu territori. Aquesta regla no s’aplica al llançament de kubbars ni quan es vulgui tombar el rei.

Si en algun moment un equip tomba un kubbar situat en el propi territori amb un bastó o amb un kubbar, i aquest kubbar a conseqüència del llançament d’un bastó o d’un kubbar, i aquest kubbar tombat pot ser aixecat legalment dins del propi territori, aquest kubbar restarà tombat fins que l’equip contrari hagi realitzat el següent llançament de bastons. En aquest moment, el kubbar es reincorporarà al joc com si l’hagués llançat l’equip contrari. Aquest kubbar, mentre estigui tombat, no podrà ser emprat per a avançar la zona de llançament. En cas que un kubbar tombat no pogués ser aixecat dins del pròpi territori, serà l’equip contrari qui podrà col.locar-lo en el punt que vulgui del propi camp de forma immediata. Aquesta norma no s’aplica al tombament de kubbars de forma accidental, per exemple per un cop de peu, que es tornaran a col.locar al seu lloc.

Normativa (pendent actualitzar a 2020)

Reglament de la 4ª Lliga de Kubb de Farners de la Selva

Participants

Poden participar-hi equips formats entre 2 i 6 persones.

L’edat mínima dels jugadors és de 14 anys. Ara bé, en un equip en què hi hagin un mínim de dos persones majors de 18 anys, es permetrà la inscripció d’un màxim de 2 jugadors menors de 14 anys.

Inscripcions

Els equips es podran inscriure fins al dia 4 de juliol, inclòs. Per a fer-ho caldrà especificar el nom de l’equip i el de les persones integrants, l’edat de cadascún dels membres, així com nomenar un delegat d’equip entre els seus integrants. Així mateix caldrà facilitar un telèfon que serà agregat al grup de whattsapp creat per a comunicar-nos durant el transcurs de la lliga, i un segon telèfon per si falla el primer.

La inscripció es farà presencialment al Bar Sport i a Can Net i, per internet, al correu cannet.jocs@gmail.com

La inscripció tindrà un cost de 15€ per equip i que es pagaran, com a molt tard, el dia 4 de juliol. Aquests diners revertiran en la pròpia promoció del kubb al poble.

Sistema de competició

El campionat es desenvoluparà en dues fases, una primera fase en format de lliga i un play-off.  Segons el nombre d’equips inscrits, aquesta lliga es farà en dos grups o tots contra tots. En cas que hi hagués dos grups, un jugarà els dimarts i l’altre jugarà els dijous. Els detalls del calendari es faran públics en la jornada del dia 4 de juliol. I seran accessibles a la web www.kubb.cat

Per tal d’afavorir la implicació dels equips i la vistositat de la lliga, els equips que el dia 4 de juliol presentin un escut o logo de l’equip començaran la lliga amb un punt extra.

Els partits es jugaran els dimarts i dijous entre les 10 i les 12 de la nit a la Plaça Farners. Els delegats d’equip del primer partit de cada jornada seran els responsables de muntar el camp amb el material que trobaran al Bar Sport. Els delegats d’equip del darrer partit de cada jornada seran els responsables de desmontar el camp i retornar tot el material al Bar Sport.

La lligueta es farà en doble partit. Cada partit guanyat donarà un punt. Els dos partits es faran consecutius i intercanviant el camp entre un partit i l’altre.

Els equips seran lliures de pactar canvis en el calendari sempre i quan ho pactin 24 hores abans de començar la jornada. És a dir, abans del dilluns a les 10 i abans del dimecres a les 10. Per a tal fi s’habilitarà un grup de whattsapp i els delegats de tots els equips implicats hauran de confirmar-ho per aquest canal.

Desenvolupament dels partits

S’estableix com a norma general que els partits tindran com a hora d’inici les 10 de la nit en 1ª ronda, 2/4 d’11 en 2ª ronda i les 11 en 3ª ronda. Només en el cas que, degut al normal desenvolupament del joc, i en el benentès que un partit s’ha inciat a l’hora correcte, es permetrà que aquest s’allargui més enllà de l’hora establerta. Endarreriment que, evidentment, també es traslladaria a una 3ª ronda si fós el cas.

No es podrà començar un partit si no hi ha un mínim de dos jugadors per equip. L’equip que no tingui aquests dos jugadors, perdrà el partit tret que incorpori un o més jugadors extres. Aquests  jugadors extres no poden estar inscrits en un altre equip. Aquesta norma d’incorporació de jugadors extra no s’aplicarà en els partits del play-off.

En cas que cap dels dos equips disposi d’un mínim de 2 jugadors, el partit es donarà per anul.lat i els equips implicats perdran, per tant, la possibilitat de sumar els punts.

Dins d’aquesta norma general els equips són lliures de realitzar canvis i adaptacions, sempre partint de la base que l’esperit de la lliga és poder jugar i passar-ho bé i no exprémer el reglament per a guanyar punts sobre el paper i no en el camp.

Un exemple de canvi podria ser que un equip no pugui arribar a temps, ho comuniqui amb prou antel.lació a l’altre equip, i es pacti jugar un, o els dos partits, a continuació de la jornada normal (a partir de 2/4 de 12). El mateix dia o un altre.

Un altre canvi podria ser que la pista hagués quedat lliure (per un partit que ja s’ha acabat, per exemple), que els dos equips de la següent ronda ja estiguéssin a la plaça i que acordessin començar abans d’hora.

O un altre canvi seria avançar un partit qualsevol a 2/4 de 10 del vespre.

Canvis en el calendari

Davant la impossibilitat de poder jugar un dia o hora determinada, cada equip tindrà dret a demanar 2 canvis en el calendari. Aquests canvis s’han de sol.licitar formalment com a molt tard 1 setmana abans del dia marcat per al partit. És a dir, si és dimarts, el dimarts anterior. Si és dijous, el dijous anterior.

Determinació dels grups, si s’escau

Els equips inscrits s’ordenaran en funció de la classificació de la lliga anterior, de primer a últim. Els equips nous s’ordenaran a continuació en el mateix ordre en què s’han inscrit.

En l’ordre establert, un membre de l’equip realitzarà un tir de bastó per tal de tombar el rei (en les circumstàncies habituals). Si el tomba, escollirà en quin grup vol anar (dimarts o dijous). Si falla, passarà al final de la llista i haurà de repetir el llançament.

Així s’aniran omplint els grups fins que un dels dos grups quedi ple (tingui la meitat dels equips en cas de nombre parell o la meitat més un en cas de nombre senar d’equips). La resta d’equips s’assignaran automàticament a l’altre grup.

En cas de discrepàncies sobre la validesa d’un llançament, sobre la col.locació de kubbars o altres imprevistos que puguin sorgir s’estableix el següent:

  • l’objectiu de la lliga, com s’ha dit, es poder jugar i passar-s’ho bé. Per tant, es demana als propis participants (i en especial als companys d’equip) que valorin adequadament les circumstàncies i resolguin amistosament qualsevol fet.
  • si dos equips no poden posar-se d’acord, un d’ells pot reclamar la presència de dos àrbitres. Aquests àrbitres seran dos jugadors d’altres equips que estiguin a la plaça en aquest moment i que voluntàriament s’ofereixin. Si fós el cas, haurien de procedir d’equips de l’altre grup.
  • la decisió conjunta dels dos àrbitres serà inapelable i pot incloure accions com la repetició d’un llançament, l’anul.lament del resultat d’un llançament o qualsevol altre decisió que considerin.
  • si tot i així es produïs algún tipus d’incident respecte a la decissió arbitral o qualsevol altre fet greu, els organitzadors es reserven la possibilitat de penalitzar un equip o un jugador, amb la pèrdua de punts o, inclús, amb la seva expulsió de la lliga.

Durada del partit

Durant la competició, i a fi de no provocar alteracions en el calendari degut a allargament excessius d’un partit, s’estableix en 15 minuts la durada dels mateixos.

Si transcorregut aquest temps, el partit encara està viu, es procedirà a retirar kubbars segons el següent procediment:

  • quan s’acabi el cicle de tirada en curs (és a dir: kubbar – bastons – aixecament de kubbars), es procedirà a retirar el kubbar més endarrerit de cada camp, sent cada equip lliure de triar el kubbar que més li convingui en cas d’haver-hi més d’un kubbar que compleixi la condició.
  • quan acabi el tercer cicle de tirades següent, es tornarà a retirar un kubbar en les mateixes condicions.
  • i es repetirà el procediment fins que acabi el partit.
  • amb la única excepció que el fet de retirar un kubbar provoqui que l’equip que ha de realitzar el següent llançament de bastons perdi la possibilitat d’avançar la zona de llançament. En aquest cas, aquest kubbar no es retirarà del joc.

Col·labora: